Den Danske Dyrlægeforening har i skrivende stund ca. 4.400 medlemmer. I alt er der cirka 2.600 erhvervsaktive medlemmer i Den Danske Dyrlægeforening – de arbejder inden for life science, dyresundhed og -velfærd, fødevaresikkerhed og i klinisk praksis. Medlemmerne fordeler sig således:
Selvom Den Danske Dyrlægeforening stadig er en relativt lille fagforening, ser vi alligevel en årlig vækst i antal medlemmer. Det er vi naturligvis glade for – for når man er så lille en gruppe, som vi dyrlæger jo er, står vi uendeligt meget stærkere, når vi står sammen. Dyrlægeforeningen kæmper altid for mere indflydelse, så vi kan sikre de bedst mulige forhold for både dyrlæger og dyr. Og selvom vi også løber ind i blindgyder og faktaresistente politikere, så betyder foreningens store netværk og dyrlægers store samfundsmæssige værdi og brede faglige anvendelsesmuligheder, at vi har væsentlig større indflydelse, end en forening på vores størrelse burde have.
Husk at følge med på Dyrlægeforeningens mange platforme - her holder vi dig nemlig up-to-date på både om det fagpolitiske arbejde i foreningen, ny faglig viden og information, der vedrører medlemmernes arbejdsliv.
DDDs hjemmeside udbygges løbende og forbedres med ny information til de mange målgrupper, der søger information, råd og vejledning på ddd.dk.
En anden vigtig kilde til information er nyhedsbrevet fra DDD. Nyhedsbrevet har en meget høj på åbningsrate, næsten 60 %, og samler hver uge op på nyheder og kurser fra foreningen, ledige jobs for dyrlæger og generelt nyt fra den veterinærfaglige verden. Sidste år fik Nyhedsbrevet en ansigtsløftning og blev slået sammen med Dansk Veterinærtidsskrift, så du kan få både hurtige nyheder og veterinærjournalistik ét og samme sted. Nyhedsbrevet er i løbende udvikling – så har du ønsker, ris eller ros til brevet, så tøv ikke med at kontakte os.
Dansk Veterinærtidsskrift udkommer både på print og på dvt.ddd.dk, der tager udgangspunkt i det trykte magasin suppleret med nyhedshistorier, 100 procent onlineartikler, blogindlæg, podcast og artikelarkiv. I det seneste år har der blandt andet været fokus på, hvad der skaber god trivsel i praksis, nyuddannedes vej ind på arbejdsmarkedet, brug af data i dyrlægens arbejde og mange andre emner på tværs af faget.
DDD er til stede på Facebook, Twitter og LinkedIn. DDD har både en Facebookside og et større antal Facebookgrupper, hvor det kun er medlemmer af DDD, der har adgang. Grupperne bliver flittigt brugt til debat og erfaringsudveksling. I tal ser tilslutningen til DDD sociale medier sådan her ud: Facebook (side): 5.324 følgere, LinkedIn: 2.732 følgere og Twitter: 330 følgere.
I 2023 lancerede DDD også en TikTok-kanal, som drives af studenterteamet. TikTok er et fremadstormende medie blandt unge, og er derfor en oplagt kanal til at nå de kommende dyrlæger, udbrede korte politiske budskaber og give et humoristisk indblik i livet som studentermedhjælper i DDD. Kanalen har i skrivende stund 67 følgere, men videoerne får gerne flere tusinde visninger.
Udover det rent fagforeningsmæssige arbejde er Den Danske Dyrlægeforening repræsenteret i en lang række udvalg - både inden for det veterinære område og udvalg vedrørende dyrlægernes arbejdsmarked og beskæftigelse.
Det politiske arbejde er en kernesag for foreningen, da det er med til at sikre dyrlægers indflydelse på alt fra nationale og internationale forordninger til zoonoser samt naturnationalparker og rewildingprojekter.
Du kan se oversigten over udvalgene her
Som medlem af DDD kan du spare penge på rabatordninger, forsikringer, bank mv.
Som et nyt tilbud har DDD blandt andet indgået et samarbejde med Købstædernes Forsikring, hvor du finder hele viften af privatforsikringer - blandt andet indboforsikring, bilforsikring, husforsikring, ulykkesforsikring og lønsikring.